WELKOM

Welkom op mijn blog. Dit blog geeft mijn interesse weer over kunst. Hoe ik mijn kunstenaars bestaan beleef, maar ook hoe ik me door de kunst van andere kunstenaars laat inspireren. Reactie's op mijn post zijn steeds welkom. Dank voor je bezoek! ________________________________________________

vrijdag 4 maart 2011

NAMEN IN LOOD






Van een bevriende drukker heb ik een serie loden letters gekregen.
Deze loden letters hebben meer dan 50 jaar gediend om teksten te zetten, op de oude letterzetters wijze.
Hedendaags gebeurd dit allemaal via de P.C.
Andere tijden, andere technieken.
Toch vond ik het ambachtelijke zo mooi, dat ik de loden letters maar eens heb gebruikt om er een collage mee te maken.
Gekozen voor mijn eigen kunstenaarsnaam, maar tevens enkele namen van bevriende personen uit de kunstwereld.

Het mooie aan de letters in lood is: roesten niet, verkleuren niet, vervormen niet...ongelooflijk sterke en voor lange tijd houdbare ambachtelijke spulletjes.

Voor de leek onder de drukkunst: de letters staan in spiegelbeeld op de loden zuiltjes, zodat ze bij het afdrukken de teksten in de goede vorm zetten.
Het speciaal effect wat de goudkleur betreft heb ik bekomen door de lood-grijze letters op een oranje gekleurd papier te zetten, overbelichten met helder wit licht en dan fotograferen, de zilverkleurige door een overbelichte witte achtergrond te gebruiken. Niet alleen de letters zijn in spiegelbeeld maar ook de kleur spiegeld zich in het lood.

N.T.K.( niet te koop )
Privé collectie.

Daniël Gustaaf alias Gustavo

2 opmerkingen:

  1. Het zien van dit projecteert me meteen terug in de tijd.
    Ik kreeg namelijk een grafische opleiding.
    Lang geleden, toen de dieren nog spraken en het woord zich verspreidde via lood..
    Je collage laat het lood uitschijnen boven zijn materie ...

    Groetjes
    Evarist

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Evarist,

    Alleen de gedachte dat lood ook goud kan zijn heeft veel te maken met hoe men het leven bekijkt!
    Voor de ene is lood evenveel waard als goud, een andere ziet geen goud en kent alleen een loodzware gedachtengang.
    'T is maar hoe men het leven bekijkt hé, beste Evarist!
    Gelukkig voor jou dat je ook je verleden een gouden tijd vind! Houden zo !!!

    groetjes D.G.

    BeantwoordenVerwijderen